Agera nu och sätt stopp för Saudiarabiens människorättskränkningar

Den saudiske bloggaren Raif Badawi frihetsberövades i juni 2012 och dömdes 2014 till tio års fängelse och 1000 piskrapp för att ha upprättat ett internetforum för debatt om sociala och politiska frågor. När saudiarabiska myndigheter första gången piskade honom den 9 januari 2015 fördömdes det massivt av Amnestys medlemmar och supportrar över hela världen. De krävde att Raif Badawi och alla andra andra samvetsfångar i Saudiarabien skulle släppas. Sedan dess har Raif Badawi inte utsatts för fler piskrapp.

De senaste tre åren har medlemmar och supportrar outtröttligt protesterat utanför saudiarabiska ambassader världen över, deltagit i ljusvakor, twittrat till de saudiarabiska myndigheterna och skrivit hundratusentals brev som kräver att Raif Badawi, och alla de andra samvetsfångar som hålls fängslade i Saudiarabien, friges. Eftersom människorättssituationen i Saudiarabien fortsätter att förvärras är det viktigare än någonsin att fortsätta sätta press på myndigheterna.

Vi vägrar att låta Saudiarabiens grova människorättskränkningar fortsätta. Attackerna mot  civilsamhället och mot yttrandefriheten i landet fortsätter med oförminskad styrka när myndigheterna fortsätter att straffa människorättsförsvarare för deras fredliga arbete.

Ett dussintal aktivister, människorättsförsvarare, författare och advokater hålls fängslade, däribland Raif Badawis advokat Waleed Abu al-Khair, enbart för att de har utövat sin rätt till yttrandefrihet, mötesfrihet och föreningsfrihet.  Men tillsammans är vi starka – och Amnesty kommer inte sluta sitt arbete förrän alla samvetsfångar är fria.

Idag samlas Amnesty supportrar utanför Saudiarabiens ambassader i flera städer runt om i världen för att markera årsdagen av Raif Badawis första piskrapp. De kommer också att använda sociala medier för att sätta press på de saudiarabiska myndigheterna och sina egna regeringar att arbeta hårdare för att Raif Badawi och alla andra samvetsfångar i Saudiarabien friges.

Här är tre sätt som du kan agera på – tre sätt där du kan kräva att Saudiarabien respekterar mänskliga rättigheter

Kräv att Raif, Waleed och alla andra samvetsfångar släpps
Saudiarabien är känt för att måna om sitt anseende och sin position i världen. Rikta dig därför offentligt till myndigheter och visa hur de förtrycker rätten till yttrandefriheten och uppmana dem att släppa alla samvetsfångar.
Twittra: Defending human rights is not a crime! @KingSalman: Release all prisoners of conscience in #SaudiArabia now! @raif_badawi @acprahr @WaleedAbulkhair

Uppmana Saudiarabien att sluta använda antiterrorlagstiftningar mot människorättsförsvarare
Människorättsförsvarare fortsätter att dömas på vaga grunder enligt nationella antiterrorlagstiftningar i Saudiarabien och de riskerar att dömas till fängelse i upp till 15 år efter orättfärdiga rättegångar i den ökända domstolen Specialized Criminal Court (SCC) – en domstol som inrättades för att hantera säkerhets- och terroristrelateradebrott. Förra veckan beklagade FN:s experter hur Saudiarabien använde sig av  antiterrorlagen och uppmanade regimen att sluta förtrycka fredliga aktivister.
Twittra FN:s uttalande: UN experts urge #Saudi Arabia to end repression of human rights defenders under counter-terror law and release all peaceful activists: http://bit.ly/2Cbubwd

Uppmana din regering att sätta stopp för Saudiarabiens förtryck av mänskliga rättigheter
Din regering bör göra allt den kan för att se till att Saudiarabien gör rätt för sig. Twittra till myndigheter i ditt land (t ex utrikesministeriet eller ditt lands ambassad i Saudiarabien) och uppmana dem att släppa Raif, Waleed och alla andra samvetsfångar.  Här är twitterkonton till några länders ambassader i Saudiarabien.

Sweden: @SwedeninKSA

EU: @EUintheGCC