Stoppa MR-kränkningar i koboltutvinningen! Skriv under

Batterierna i Renaults el-bilar kan vara kopplade till barnarbete och livsfarliga arbetsförhållanden.

Vi blir alltmer beroende av uppladdningsbara batterier för att driva våra mobiltelefoner, surfplattor och bärbara datorer. Det görs stora satsningar på elbilar – vilket innebär att efterfrågan på uppladdningsbara batterier bara kommer att öka. Men omställningen till elbilar blir inte hållbar om den innebär kränkningar av mänskliga rättigheter.

Kobolt är en viktig komponent i litiumjon batterier. Hälften av världens kobolt kommer från Demokratiska republiken Kongo där Amnesty International har dokumenterat att vuxna och barn, en del så unga som sju år, arbetar under farliga och skadliga förhållanden utan skyddskläder eller utrustning. De riskerar sina liv för att bryta kobolten i tunnlar långt ner under jorden.

Många företag har dålig kontroll över leverantörskedjan som leder fram till de uppladdningsbara batterierna som används i våra mobiltelefoner och elbilar. Och Renault är värst i klassen!

Det är oacceptabelt att multinationella företag inte tar sitt ansvar – vi kräver att de agerar nu.

AGERA!

Kräv att Renault undersöker sitt leverantörsled och agerar nu för att förhindra barnarbete och kränkningar av de mänskliga rättigheterna.

Aktionsperiod 8/1 – 23/2

To Carlos Ghosn
Chair Renault,

Last year, Amnesty International launched the report “This is what we die for”: Human Rights Abuses in the Democratic Republic of the Congo (DRC) Power the Global Trade in Cobalt” which found that major electronics brands were failing to do basic checks to ensure that cobalt mined by child labourers has not been used in their products.

Amnesty International’s report documented adults and children as young as seven working in hazardous conditions in artisanal cobalt mines in the DRC. One boy named Paul told Amnesty International that he often worked for 24 hours straight in an underground tunnel mining cobalt when he was only 12 years old. He was paid $1-2 dollars a day. The report revealed how the cobalt mined by adults and children working in these conditions ends up in the lithium-ion batteries that power smartphones, laptops, electric devices and electric vehicles.

On 15 November, Amnesty International published a new follow-up report, Time to Recharge, which assessed the degree to which companies’ cobalt-sourcing practices have improved since publication of their first report.

The good news is that more companies are investigating their cobalt supply chains and more are willing to admit there are serious problems that can no longer be ignored. However, whilst some companies are leading the way, others are lagging way behind. The companies behind the technologies of the clean energy revolution clearly want to be associated with sustainability, not human rights abuses, but awareness and commitments have not translated into action across the global supply chain.

Amnesty International concludes that many of the big brands are still failing to adequately investigate their supply chains for human rights abuses as required by international standards. As a result, I’m very concerned that DRC cobalt mined by children or by adults working in hazardous conditions is in the lithium-ion battery used in electric vehicles. Amnesty International is calling on companies to investigate their cobalt supply chain and prove they are addressing human rights abuses. It is important to me that my products do not contain batteries mined by child labourers or by adults working in hazardous conditions.

Accordingly, I request that Renault publicly disclose on its website the following:
1. If the cobalt in your company’s products has been mined in by child labourers or adults working in hazardous conditions.
2. If not, the steps your company has taken to verify this information.
3. If yes, the steps your company has taken to address child labour or adults working in hazardous conditions in your supply chain (e.g. collaboration with governments, suppliers …).
4. Provide the names of cobalt smelters/refiners in your company’s supply chain (including where they are located), as well as your company’s assessment of their due diligence policies and practices

This is too big an issue to ignore. Your immediate action is urgently required.
Yours sincerely,

Stoppa MR-kränkningar i koboltutvinningen