“Ovissheten dödar oss” – flyktingar söker svar när Elliniko-lägren stängs ned

Amnesty Internationals Lene Christensen har varit i Elliniko och intervjuat flyktingar på plats om deras livssituation och framtid.

Utanför den oanvända flygplatsen i Elliniko-området i Aten tar en grupp afghanska kvinnor av sig sina sandaler innan de sätter sig ned på en blå filt. Bakom dem står den gamla terminalbyggnaden som har utgjort deras temporära “hem” i flera månader, många har bott där i mer än ett år.

av: Lene Christensen, Amnesty International

Det ligger skräp överallt, krossade glasrutor har förvandlats till gapande hål och vissa platser stinker av urin. “Jag har varit i det här lägret i ett år och två månader utan att veta vad som kommer att hända”, säger en kvinna med en burgundyfärgad sjal, tårar rinner ned för hennes ansikte.

Staten påbörjar nu processen att evakuera lägret. Men för de här kvinnorna är deras framtid fortfarande okänd. Ingen vi pratar med vet exakt vad som kommer att hända med dem.

Ovissheten dödar oss

–Afghansk kvinna

Amnesty har besökt Elliniko-lägren flera gånger sedan de öppnade för ungefär ett och ett halvt år sedan. Varje gång har berättelserna varit desamma och det här besöket är inte annorlunda: Förskräckliga levnadsvillkor, brist på säkerhet, ångest orsakad av trauman och att inte veta vad vad som kommer att hända i framtiden. “Vi har gått igenom helvetet här”, sa en kvinna.

Kvinnor har förklarat för Amnesty International vad “helvetet” innebär om du är kvinna: Från att förlita sig på andra till och med när det gäller att använda toaletten på grund av säkerhetsskäl, till att inte vilja lämna sina tält på grund av ständiga verbala trakasserier.

Ge dem en röst

Sedan april 2017 har Amnesty uppmanat människor att agera för att kräva att myndigheterna frågar de boende om deras behov och förser dem med lämpliga boenden innan lägren stängs ned. Särskilt kvinnors och barns specialbehov måste tillgodoses och därför måste särskilt kvinnor konsulteras.

Under Amnestys besök i Grekland den här månaden fick vi inte komma in i lägren. Men alla flyktingar och migranter från Elliniko som vi talade med sa till oss att de inte visste när eller vart de skulle flyttas. Den 23 maj sa de grekiska myndigheterna till Amnesty att de slutligen hade börjat att prata med de boende individuellt för att arrangera lämpliga boenden, och de sa att människor kommer att placeras i nya boenden i enlighet med deras individuella behov.

Det låter lovande men avsaknaden av klar och tydlig information under så pass lång tid har lett till ångest och rädsla bland de redan boende i Elliniko.

När europeiska länder började att stänga sina gränser var de här flyktingarna plötsligt instängda i Grekland. För varje dag som går rör sig drömmen om en trygg framtid allt längre bort. “Dag och natt har smält samman. Vi har tappat konceptet om tid”, säger en kvinna.

Många är oroade över sina söner och döttrar. Att bo så trångt och under så otrygga villkor har orsakat psykologiska problem för de flesta boende, inklusive barnen. “Mina barn har förändrats mycket. Det är svårt att kontrollera dem,” säger en kvinna.

Men trots alla svårigheter har de här kvinnorna fortsatt sin kamp för en bättre framtid. De börjar att bli trötta men deras styrka efter så många motgångar är inspirerande. “Om det inte vore för våra små barn skulle vi helst inte vilja leva”, säger en kvinna, hennes röst är lugn och saklig. Kvinnorna runt omkring henne nickar instämmande.

Rykten och osäkerhet

Enligt rykten kommer åtminstone några boende möjligtvis att skickas till ett läger i Thiva, en stad norr om Aten. Men det skulle kunna bryta upp de nätverk som många har spenderat månader att bygga upp.

De här afghanska kvinnorna riskerade sina liv för att nå Europa i sitt sökande efter trygghet. I stället har de fastnat i Grekland och har levt under outhärdliga förhållanden i mer än ett år. De här starka och modiga kvinnorna borde behandlas med den respekt som de förtjänar.

2 juni, 2017