Kina – Torterad och dödsdömd Skriv under

Xu Youchen dömdes till döden 2016 och har i ett överklagande vittnat om att han torterades av polisen för att tvinga fram bevis som användes för att döma honom.

Amnesty kräver att Xu Youchen får en ny rättegång och att bevis som tvingats fram genom tortyr fram inte används.

Xu Youchen och hans hustru Zhang Xiaoyu greps av polis den 17 juli 2014 efter att de varit i Peking och protesterat om en avtalstvist de hade med lokala myndigheter. Paret eskorterades tillbaka till hemstaden där de utan förvarning upplockade av personal från de lokala myndigheterna som körde dem i en skåpbil till en polisstation. När Xu Youchen skulle föras ut från skåpbilen motsatte han sig det och bråk uppstod. En polisman blev knivhuggen och avled senare på natten. I december 2016 dömdes han till döden medan hustrun frigavs på grund av otillräcklig bevisning.

Vid en överklagandeförhandling den 18 maj 2017 i en högre provinsdomstol i Henan lade Xu Youchen fram en 55-sidig redogörelse för den tortyr han utsattes för under tiden i polishäkte. En begäran från hans försvarsadvokat om att få en kopia av filmer som finns från mordplatsen och från förhören för att kontrollera om Xu blev torterad har avvisats av domstolen. Xu säger att han skrivit under den “bekännelse” som polisen förberett efter allvarlig misshandel och tvingats i droger.

Provins Domstolen avslutade förhandlingen efter bara fyra timmar och lämnade över ärendet till kommitté som handhar viktiga och känsliga fall. Åklagarämbetet kan närvara vid kommitténs möten som sker bakom stängda dörrar, men försvaret får inte närvara. Fallet är ännu inte avgjort.

När Xu Youchens försvarsadvokat besökte honom i häktet i februari 2017 fann han att Xu hela tiden är bojad både till händer och fötter.

Amnesty hade en aktion för Xu Youchen i början av året där vi vädjande för omvandling av dödsstraffet. Vi följer nu upp efter överklagandet som domstolen för närvarande överväger.

Aktionsperiod 19/6 – 10/7

Chief Procurator of Henan Provincial People’s Procuratorate
Cai Ning Jianchazhang
Henan Provincial People’s Procuratorate
Zhengbian Lu Dong Duan
Zhengzhou Shi 450000
Henan Sheng
People’s Republic of China

Sweden June 2017

Dear Chief Procurator,

Allow me to draw your attention to the case of Xu Youchen. He was arrested in August 2014 on suspicion of intentional homicide, and in December 2016 sentenced to death. At an appeal hearing before the Henan Provincial Higher People’s Court on May 17 2017, he presented a testimony stating how he was tortured by police during interrogations in 2014. Xu Yuchen signed a self-incriminating statement, that had been drafted by the police, “confessing” the murder.

I have reason to believe that the sentence was based on this “confession” and urge you to grant Xu Youchen a retrial in proceedings that fully comply with international standards for a fair trial and without recourse to the death penalty. In this trial any statement made as a result of torture or other ill-treatment is excluded from evidence and all proceedings fully comply with international fair trial standards.

Further, I urge you to ensure that Xu Youchen is protected from torture and other ill-treatment while in detention, and that an independent and impartial investigation into claims that he was tortured during police interrogation is started.

Kind regards,

Kina - Torterad och dödsdömd