Hjälp till att stoppa våldet och få slut på lidandet

Burmesisk militär sätter hela byar i brand och skjuter de som försöker fly. Nya satellitbilder visar att mer än 80 byar satts i brand i delstaten Rakhine i Burma. Det här är ett riktat försök att skada redan utsatta rohingyafamiljer.

Vårt kristeam på plats använder satellitbilder, ögonvittnesmål, fotografier och rörliga bilder från konflikten för att avslöja graden av förstörelse.

Med ditt stöd kan vi fortsätta att samla viktiga bevis som dessa, avslöja sanningen och hjälpa till att få slut på våldet.

”Militären attackerade vid 11 på morgonen. De började att skjuta på hus och på människor, det höll på i ungefär en timme. Efter att det slutat såg jag min vän ligga död på vägen.”

”När människor flydde brändes deras hus ned med flaskor fyllda med bensin och raketgevär. Eldsvådorna höll på i tre dagar. Nu finns det inte några hem kvar.” – berättar en man som tillhör folkgruppen rohingya för Amnesty.

Varje dag har tusentals familjer tvingats korsa gränsen till Bangladesh i sökandet efter säkerhet. Men många människor är fortfarande fast i Burma utan att kunna komma undan våldet. De är traumatiserade, utmattade och har ingenstans att ta vägen. Många personer, även barn, är skadade. Militären fortsätter att begränsa humanitära organisationers tillgång till norra delen av delstaten Rakhine. Det gäller även transporter som försöker att komma in med medicin och mat.

Vi har avslöjat våld och kränkningar mot rohingyas i Burma i mer än 20 år. Och det här är utan motstycke den värsta krisen vi har sett där.

Jag är på plats i Bangladesh just nu och vi är i brådskande behov av ditt stöd för att kunna stanna här där vi behövs som mest.

Vi kommer inte att sluta förrän människorättskränkningarna får ett slut.

Det internationella samfundet måste pressa Burma att sätta stopp för våldsvågen, vi kan inte titta bort. Vi kommer inte att låta den burmesiska militären komma undan med det här.

Stöd vårt arbete! Klicka här för att agera mot den etniska rensningen i Burma.

Tillsammans kan vi göra slut på lidandet.

Vänligen,

Tirana Hassan
Amnestys krisutredare på plats i Bangladesh
Twitter: @TiranaHassan

Rohingya – en förföljd folkgrupp
Rohingya är till övervägande delen en muslimsk etnisk minoritet och de flesta bor i delstaten Rakhine i Burma. Under årtionden har de utsatts för förtryck och diskriminering, däribland allvarliga restriktioner av rörelsefriheten. Det påverkar deras möjlighet att få tillgång till sjukvård, utbildning och försörjningsmöjligheter. Trots att de har bott i Burma i generationer hävdar Burmas regering att de är illegala invandrare från Bangladesh och vägrar ge dem medborgarskap vilket lett till att majoriteten av dem är statslösa.

Så här arbetar Amnesty för att förändra
Amnesty skickar varje år ut cirka 130 team med utredare till över 70 olika länder för att kartlägga – och stoppa – människorättsövergrepp. Vi intervjuar ögonvittnen, besöker fängelser, pratar med regeringstjänstemän och andra som kan säkerställa att informationen vi samlar in är korrekt.

Resultatet av våra utredningar sätter vi i händerna på politiker och makthavare genom rapporter, pressreleaser och uttalanden. Vi arrangerar presskonferenser, samtalar med media och delar med oss av vår kunskap till allmänheten för att genomföra förändringar.

Det är våra medlemmar och givare som har störst inflytande. Genom att skriva under protester, stödja vårt arbete, delta i demonstrationer och uppmärksamma övergrepp åstadkommer ni den förändring som krävs – från frigivningar av samvetsfångar till krav på nya lagar som skyddar de mänskliga rättigheterna.

25 september, 2017