Frige vår vän Taner!

Onsdag den 31 januari fortsätter rättegången mot vår vän och kollega, Taner Kılıç, ordförande för Amnesty Turkiet. Följ gärna rättegången live från vår twitter: https://twitter.com/AmnestySverige

Taner fängslades i juni. Han har hållits oskyldigt fängslad ända sedan dess och riskerar nu ett långt fängelsestraff.

Klockan 06:30 den 6:e juni tvingade turkisk polis med sig Taner från hans hem i staden Izmir. Tre dagar senare åtalades han för medlemskap i den väpnade gruppen Fethullah Gülen (FETÖ) och hölls fängslad i Şakran-fängelset. Trots att han inte gjort något fel så riskerar han nu uppemot 15 års fängelse.

Vad anklagas Taner för?

Sedan kuppförsöket i juli 2016 råder undantagstillstånd i Turkiet och undantagslagar har använts för att kriminalisera legitimt människorättsarbete och inskränka yttrande-, mötes- och föreningsfriheten. De som framför allt har drabbats är personer som misstänks tillhöra eller stödja Gülenrörelsen, den rörelse som regimen i Turkiet påstår låg bakom kuppförsöket. Men även andra som är kritiska till regeringen riskerar att gripas.

En av de vanligaste anklagelserna som riktas mot människor är att man laddat ner en meddelandeapp kallad ByLock. De turkiska myndigheterna anklagar Taner för att ha laddat ned denna app redan 2014 och försöker på detta sätt koppla ihop honom med Gülen-rörelsen. Han nekar till anklagelserna och två oberoende undersökningar av Taners telefon har inte visat några som helst spår av appen eller att den skulle laddats ned. Inga trovärdiga bevis har presenterats av åklagarsidan.

Han anklagas även för att ha ett bankkonto i Bank Asya, som har länkar till Gülen-rörelsen, vilket myndigheterna menar är bevis på hans medlemskap i rörelsen. Taner har som hundratusentals andra haft ett bankkonto på Bank Asya men de verkliga anledningarna till hans arrestering är helt andra.

Varför har Taner fängslats?

I oktober i år klumpades åtalet mot Taner ihop med ett större åtal mot tio andra människorättsförsvarare som anklagades för i princip samma brott som honom. De andra tio hade arresterats när de deltog i en workshop om webbsäkerhet. Åklagaren menade att Taner visste att detta, enligt dem ”hemliga” möte, skulle äga rum. Något som då skulle vara bevis för de anklagelser som riktas mot honom.

Taner och de tio andra människorättsförsvararna är bara några av de tusentals som sedan kuppförsöket i juli 2016 blivit offer för regimens förtryck i ett försök att utmåla människorättsförsvarare som farliga brottslingar . I dag kan en gripen person hållas frihetsberövad i sju dagar, och perioden kan sedan förlängas i ytterligare sju dagar utan att den misstänkte får höras i domstol. Taner och de tio andra människorättsförsvararna har dedikerat sina liv åt att försvara andras mänskliga rättigheter. Ingen av dem har gjort något fel.

Vad händer i Turkiet?

Kuppförsöket den 15 juli 2016 blev våldsamt med över 200 döda och många skadade. Amnesty fördömde våldet och sade att staten har ett ansvar för att utreda vilka som låg bakom och ställa dem inför rätta, men det måste ske enligt rättsstatens principer.
Närmare 50 000 personer sitter frihetsberövade, många av dem godtyckligt utan formella anklagelser, och Över 100 000 anställda inom offentlig sektor har förlorat sina jobb till följd av undantagslagarna som infördes efter kuppförsöket.

Yttrandefriheten har allvarligt begränsats under det gångna året. Över 156 medier har stängts ner, och minst 120 journalister och andra mediearbetare sitter frihetsberövade i avvaktan på rättegång. En del har suttit anhållna i närmare ett år. Amnesty International anser att den rutinmässiga och långa häktningsperioden för dem kan likställas med att de straffas utan föregående dom.

Enligt The Committee to Protect Journalists är Turkiet det land i världen som fängslat flest journalister. Nära en tredjedel av alla världens fängslade journalister finns i Turkiet. Turkiets svepande tillslag mot medier, civilsamhället och offentliganställda är helt oproportionerliga och kan inte motiveras ens under ett undantagstillstånd. Det är dessutom i strid med internationella konventioner som Turkiet anslutit sig till.

18 december, 2017