Etiopien – journalist dömd till 18 års fängelse Skriv under

Journalisten Eskinder Nega i Etiopien sitter fängslad sedan september 2011. Han är dömd till 18 års fängelse anklagad för ”förberedelse eller anstiftan till terroristhandlingar”, ”deltagande i terroristorganisation” och ”högförräderi”.

Eskinder Nega greps den 14 september 2011 efter att ha hållit tal och skrivit artiklar som kritiserade den etiopiska regeringen och krävde respekt för yttrandefriheten. Han åtalades för terroristbrott och den 27 juni 2012 befanns han skyldig till anklagelser om ”förberedelse eller anstiftan till terroristhandlingar”, ”deltagande i terroristorganisation” och ”högförräderi”. Han dömdes till 18 års fängelse den 13 juli.

Strax innan han greps hade Eskinder talat om pressfrihet och andra ämnen vid ett evenemang som anordnats av ett oppositionsparti för att markera den etiopiska nyåret den 12 september. Han kritiserade också hur antiterrorlagstiftningen användes för att tysta regimkritiker. Eskinder publicerade också en artikel för att markera det nya året där han skrev: ”Kanske 2004 [etiopiska kalendern] kan bli det år då yttrande- och föreningsfriheten kommer att respekteras … kanske 2004 kan bli det år då etiopier inte längre spärras in för sina politiska övertygelser”.

Eskinder Nega har länge varit en nagel i ögat på de etiopiska myndigheterna och har gripits och åtalats på grund av sin verksamhet som journalist ett flertal gånger.

Redan 2005 ställdes han, tillsammans med hustrun Serkalem Fasil, och 129 andra journalister, oppositionspolitiker och samhällsaktivister inför rätta i samband med protesterna efter valet 2005. Eskinder satt fängslad i ett och ett halvt år men frikändes sedan och släpptes i april 2007. Eskinders hustru födde sonen Nafkot medan hon satt i fängelse.

Majoriteten av den oberoende pressen stängdes i kölvattnet av detta nedslag och Eskinder har istället skrivit för online publikationer och bloggar. Yttrandefriheten har inskränkts drastiskt i Etiopien. Stora delar av den oberoende pressen har lagts ner, ingenting ”olagligt” får publiceras och på internet blockeras nyhetssajter och sidor som lyfter mänskliga rättigheter. Regimkritiker riskerar att gripas och utsättas för tortyr och sedan åtalas och fängslas.

En antiterroristlag infördes 2009 och flera oppositionspolitiker och journalister har dömts till långa fängelsestraff enligt den. Journalisterna Martin Schibbye och Johan Persson fängslades enligt denna lag. De greps i juni 2011 och dömdes till 11 års fängelse efter att de underjordiskt tagit sig in i Ogaden-området för att träffa Ogadens nationella befrielsefront. De benådades efter 14 månader i fängelse. De satt i Kalityfängelset där Eskinder Nega är fängslad.

Amnesty kräver att Eskinder friges och att journalister och människorättsaktivister kan verka fritt utan risk för repressalier!

Aktionsperiod 1/4- 30/4

Under april och början av maj kommer Riksteatern i samarbete med Amnesty att turnera med föreställningen Kality som bygger på texter skrivna av fångar eller före detta fångar på Kality-fängelset i Etiopien. Läs mer här!

Prime Minister
H.E. Hailemariam Desalegn
P.O. Box 1031
Addis Ababa
Ethiopia

Sweden, April 2017

Your Excellency,

In writing to Your Excellency I would like to express my concern at the detention of Eskinder Nega, who was sentenced to 18 years imprisonment on July 13, 2012. I have reason to believe that he is detained solely for peacefully having exercised his right to freedom of expression by criticising the government and calling for reform, and therefore urge you to immediately and unconditionally release him.

It is a very worrying trend that the authorities use criminal proceedings, or the threat of such, to silence their critics. I call on Your Excellency to ensure that such practice is ended, and see to that journalists and members of civil society including human rights activists are able to perform their activities without risk of being harassed or intimidated.

Further, the Ethiopian government must seek to immediately amend laws which unduly restrict freedom of expression and association, including the Anti-Terrorism Proclamation and the Charities and Societies Proclamation.

Finally, Ethiopia is a state party to the UN Covenant on Civil and Political Rights and must abide by the provisions in the covenant and, in this case, especially Article 19.2 - "Everyone shall have the right to freedom of expression; this right shall include freedom to seek, receive and impart information and ideas of all kinds, regardless of frontiers, either orally, in writing or in print, in the form of art, or through any other media of his choice."

Respectfully,

Etiopien - journalist dömd till 18 års fängelse