Burma – Journalister riskerar 14 års fängelse Skriv under

Två Reuters-journalister riskerar nu 14 års fängelse för att ha granskat militärens våld mot rohingyer. Amnesty kräver att båda två omedelbart släpps fria.

De två journalisterna Wa Lone och Kyaw Soe Oo, greps den 12 december 2017 i samband med deras granskning av militärens brutala övergrepp mot den etniska minoritetsgruppen rohingyer i delstaten Rakhine. Nu anklagas de för sekretessbrott och riskerar upp till 14 års fängelse

Efter gripandet hölls de båda isolerade i två veckor utan kontakt med vare sig advokater eller familjemedlemmar. Rättegången planeras att återupptas den 23 januari 2018. Tills dess sitter de båda häktade i Insein-fängelset i Yangon.

Gripandet av Wa Lone och Kyaw Soe Oo tycks syfta till att begränsa oberoende rapportering om situationen i Rakhine. Fallet är ett tydligt angrepp mot yttrandefriheten i Burma och motarbetar alla journalisters möjligheter att bedriva fredligt arbete utan rädsla för repressalier.

Skriv på och kräv att de släpps fria nu!

Dear Minister,

I feel compelled to write to you to call on you to immediately and unconditionally release Wa Lone and Kyaw Soe Oo. They have been detained solely for the peaceful exercise of their human right to freedom of expression and I call on you to drop all the charges against them.

Furthermore, I call on you to repeal or amend all laws, including the 1923 Official Secrets Act, which criminalize or impose arbitrary or sweeping restrictions on the human right to freedom of expression and bring Myanmar legislation into line with international human rights law standard.

Yours sincerely,

Burma - Journalister riskerar 14 års fängelse