Agera för Taner Kılıç, Amnestys ordförande i Turkiet!

Det var med glädje vi mottog beskedet den 31 januari att en domstol i Istanbul beslutat att villkorligt frige Amnestys ordförande Taner Kılıç. I nästan åtta månader har han suttit fängslad i Izmir sedan han greps den 6 juni 201, på felaktiga grunder anklagad för att tillhöra Fethullah Gülen-rörelsen.

Men på kvällen vid klockan 21.30 när Taner Kılıçs familj väntade på honom utanför fängelset upptäckte advokaterna att åklagaren hade överklagat domstolens beslut om frigivning.

Domstolen avvisade först överklagandet men det skickades därefter till en annan domstol för för en slutgiltig granskning. Istället för att krama om sin familj fördes Taner Kılıç från Izmir-fängelset och till ett polishäkte. Poliserna sa till en av advokaterna att det fanns en häktningsorder utfärdad och att det var därför han fört till häktet.

Vi har nu fått besked att domstolen upphävt sitt eget beslut om frigivning vilket betyder att Taner Kılıç kommer att vara fortsatt frihetsberövad medan rättegången pågår. Nästa förhandlingsdatum är den 21 juni.

AGERA nu genom att skicka ett mejl till Turkiets justitieminister!

1 februari, 2018