Vill du få ett sms när någon svävar i livsfara?

Ibland är det bråttom att sätta press på makthavare för att någon som svävar i livsfara måste friges. När vi får information om att en människas liv är i fara utfärdas en blixtaktion.

av Johan, ansvarig för digital fundraising på Svenska Amnesty

Vi har startat ett nätverk dit du kan anmäla dig om du vill få ett sms med en petition som du kan skriva under när vi behöver sätta extra press på makthavare. Det kallar vi att vara sms-aktivist. Det kostar en liten slant – 10 kr per månad (eller mer, om du väljer det). Men att vi finns där för någon i rätt tid kan betyda skillnaden mellan liv och död.

Bli sms-aktivist!

Tack!

nu behöver du bara bekräfta via sms:et som är på väg till din telefon.

Och det fungerar.

Här är några exempel:

Den spanska regeringen lade fram ett lagförslag som allvarligt skulle kränka kvinnors rättigheter i landet. De lagändringar som föreslogs skulle innebära drastiska försämringar i den befintliga abortlagen och ge allvarliga konsekvenser för kvinnor och unga flickor som vill göra abort. Till slut avvisades dock förslaget av premiärministern vilket välkomnades av Amnesty som drivit en världsvid kampanj, som samlat mer än 133 400 underskrifter, bland annat från våra sms-aktivister för att protestera mot förslaget och med en uppmaning till den spanska regeringen att dra tillbaka lagen.

Gula ballonger med svart text "My body" och Amnestys logga.